تفاوت یین یوگا و یوگای ترمیمی

تفاوت یین یوگا و یوگای ترمیمی چیست؟ ورزش یوگا سبک‌های مختلفی داشته و هر فرد می‌تواند متناسب با روحیه و نیازهای خود هریک از انواع این سبک‌ها را انتخاب کند. امتحان کردن چندین سبک یوگا تجربه کلی‌تان را از این ورزش افزایش می‌دهد و شما را به چالش می‌کشد. بنابراین شما می‌توانید با توجه به علایق خود و هدفی که از انجام این ورزش دارید، نوعی از یوگا را انتخاب کنید. درحقیقت بهترین نوع یوگا وابسته به خلق‌وخوی شما بوده و هیچ راهی بهتر از امتحان کردن آن‌ها برای درک اینکه کدام نوع از یوگا برای شما مناسب است، وجود نخواهد داشت. یکی از انواع سبک‌های یوگا پرطرفدار در بین افراد فعال در این ورزش، یین یوگا و یوگا ترمیمی است؛ اما بسیاری از افراد این دو نوع یوگا را یکی می‌دانند. درحالی‌که چنین نبوده و تفاوت‌های عمده‌ای در میان یین یوگا و یوگا ترمیمی وجود دارد.

در این بخش از مباحث آموزش یوگا قصد داریم به بررسی کامل تفاوت یین یوگا و یوگا ترمیمی بپردازیم؛ در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی یین یوگا

یین یوگا شامل حالات و کشش هایی بوده که ماهیچه‌ها، مفاصل و تمام عضلات را دربرمی‌گیرد و باعث بهبود تحرک مفاصل و انعطاف‌پذیری بیشتر خواهد شد. سرعت آهسته یین یوگا باعث آرامش سیستم عصبی شده و فرصتی را برای افراد فراهم می‌کنند تا استراحت کنند و از این سبک یوگا لذت بیشتری ببرند. با توجه به اینکه یین یوگا یک شکل عالی از یوگا برای خواب است، معمولا توصیه می‌شود آن را در آخر شب یا حتی درطول روز انجام دهید؛ چراکه به شما کمک می‌کند تا هنگام شب هرچه راحت‌تر و آرام‌تر بخوابید. یین یوگا باعث تحرک و انعطاف‌پذیری بیشتر شده و بر عمق بافت‌های همبند بدن تاثیر می‌گذارد. در این زمینه می توانید مقاله 6 حرکت یوگا برای انعطاف پذیری بدن را مطالعه نمایید.

یین یوگا

مشخصه‌های اصلی یین یوگا شامل آرام بودن، درونی بودن، خنک بودن، زمینی بودن و ملایم بودن است. یین یوگا برعکس دیگر سبک‌های یوگا که دائما از حالتی به حالتی دیگر در حرکت است، سرعت بسیار پایینی دارد. در حقیقت هدف از انجام یین یوگا ثبات کامل در ناآرامی است. توجه داشته باشید یین یوگا بهترین سبک برای آماده‌سازی به‌منظور انجام مدیتیشن شناخته می‌شود؛ چراکه این نوع یوگا تمرکز را بهبود بخشیده و ذهن و جسم را آماده مدیتیشن می‌کند. یین یوگا به ایجاد احساس عمیق‌تر آگاهی کمک می‌کند. در بسیاری از مواقع نیز مربی یوگا در کلاس‌های یین، برای پاک‌سازی ذهن و ایجاد ارتباط با روان، به شعرخوانی می‌پردازد.

به‌طورکلی در این سبک از یوگا وضعیت‌های بدنی به شکلی بوده که فرد از ابتدا برای اجرای کامل و صحیح اصول تحت فشار قرار نگرفته؛ بلکه رفته‌ رفته و به‌مرور به سمت وضعیت نهایی حرکت می‌کند. توجه داشته باشید که استفاده از موزیک با فرکانس‌های درمانگر به تجربه‌های عمیق‌تر منجر می‌شود. با توجه به اینکه در یین یوگا بیشتر وضعیت‌ها در حالت نشسته انجام می‌شوند و مراقبه به‌صورت چهارزانو است، بدن باید به نشستن‌های طولانی‌مدت عادت کند.

فواید یین یوگا

یین یوگا برای زندگی شخصی شما بسیار مفید بوده؛ چراکه در دوره‌های سخت زندگی برای شما کارآمد خواهد بود. یین یوگا در چنین شرایطی به شما می‌آموزد که آنچه را در لحظه در حال تجربه آن هستید، بپذیرید. از دیگر فواید یین یوگا می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • آرامش عمیق‌تر
  • متعادل‌سازی جسم
  • توازن انرژی در سراسر بدن
  • استقامت بدنی بیشتر
  • کاهش سطح استرس
  • کمک به درمان میگرن
  • توانایی بیشتر در انجام مدیتیشن
  • انعطاف‌پذیری بیشتر در مفاصل و بافت‌های همبند
  • افزایش تحرک بدنی به ویژه در نواحی مفاصل و لگن
  • رهاسازی غلاف عضلات در تمام بدن
  • غلبه بیشتر بر اضطراب
  • انجام تمرینات یانگ به‌صورت بهتر

معرفی یوگا ترمیمی

یوگای ترمیمی یکی دیگر از سبک‌های آهسته یوگا محسوب شده که برای آرام کردن بدن بسیار مناسب است. درحقیقت این یوگا یک سبک درمانی بوده که از انواع لوازم جانبی به‌منظور تشویق و آرامش عمیق‌تر استفاده می‌شود. این یوگا با استفاده از آساناهای غیرفعال باعث تغییر و آرامش سیستم عصبی می‌شود. همین امر سبب از بین بردن اثرات منفی استرس بوده که در زندگی روزمره با آن مواجه هستیم. بنابراین یوگا ترمیمی می‌تواند در مواقع بیماری، خستگی و فشار عاطفی بسیار مفید باشد. با توجه به اینکه یوگا ترمیمی زمان طولانی انجام می‌شود، مزایا دریافتی شما نیز چندین برابر خواهد شد. کلاس‌های یوگا ترمیمی بسیار ملایم هستند و آن‌ها را می‌توان مکمل خوبی برای تمرین‌های فعال‌تر دانست. همچنین یوگای ترمیمی یک تمرین مناسب برای مواقعی است که استرس بر شما غالب شده؛ چرا که می‌تواند به بدن‌تان برای استراحت کمک کند.

یوگا ترمیمی

فواید یوگا ترمیمی

یوگا ترمیمی یک تمرین کاملا متفاوت با دیگر انواع یوگا محسوب شده که باعث آرام و رها شدن شما می‌شود و تنش‌های عضلانی کاملا رفع خواهند شد. از دیگر فواید یوگا ترمیمی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • مهار بهتر استرس
  • کارکرد بهتر دستگاه عصبی
  • کاهش ترشح هورمون‌های استرس
  • پیشگیری از دگرگونی‌های سوخت‌وساز بدن همچون چاقی، کلسترول بالا و فشار خون
  • بهبود خواب و افزایش انرژی
  • بهبود انواع آسیب دیدگی
  • کشش ماهیچه‌ها بدون محدودیت
  • کاهش التهاب و تنش‌های عضلانی
  • کمک به داشتن سبک زندگی سالم‌تر
  • بهبود قند خون و سندرم متابولیک

یین یوگا و یوگا ترمیمی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

یوگای ترمیمی و یین یوگا در اغلب موارد مشابه یکدیگر هستند؛ اما در برخی قسمت‌ها تفاوت‌های جزئی بین آن‌ها وجود دارد. به‌طور مثال یین یوگا اساسا روی زمین و بدون خم کردن عضلات انجام می‌گیرد؛ درحالی‌که در یوگا ترمیمی چنین نبوده است. در یین یوگا عضلات خم نمی‌شوند؛ اما به‌آرامی به مدت 3 الی 8 دقیقه کشیده می‌شوند. همچنین بافت هم‌بندی که عضلات را می‌پوشاند، شل و نرم شده و باعث انعطاف‌پذیری بیشتر خواهد شد. یکی دیگر از تفاوت‌های یین یوگا و یوگای ترمیمی این است که یوگا ترمیمی به‌طور اختصاصی در زمینه بی‌خوابی، افسردگی، آسیب‌دیدگی و استرس تمرکز دارد. همچنین یوگا ترمیمی برای افرادی که مشکل کششی دارند یا آمادگی کافی برای یک کلاس یوگای سخت را ندارند، بسیار مناسب خواهد بود. به یاد داشته باشید که این سبک از یوگا برای کسانی که در حال بهبود عاطفی هستند و در موقعیت‌های سخت زندگی قرار دارند، توصیه می‌شود.

سخن پایانی

یین یوگا و یوگا ترمیمی هر دو از جمله انواع سبک‌های محبوب یوگا محسوب شده که برای بهره‌گیری از اثرات آرامش‌بخش، ملایم و بهبودبخش خود شناخته می‌شوند. با انجام این دو نوع یوگا می‌توانید بدن خود را آرام کنید و تنش‌های عضلانی را از بین ببرید. یین یوگا و یوگا ترمیمی در بخش‌های جزئی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که شما می‌توانید متناسب با ویژگی و فواید آن‌ها یکی از این دو نوع یوگا را انتخاب کنید. اگر به‌دنبال یک سبک زندگی سالم‌تر و افزایش انرژی هستید، این دو نوع یوگا می‌توانند برای شما بسیار کمک‌کننده باشند. بنابراین درصورتی‌که یین یوگا و یوگای ترمیمی برای شما مناسب بودند، حتما آن‌ها را در برنامه روزانه خود قرار دهید تا زندگی شاداب و سالمی داشته باشید.

سوالات متداول

1- بهترین نوع یوگا کدام است؟

ممکن است بسیاری از انواع سبک‌های یوگا برای شما مناسب باشند؛ اما درنهایت خودتان باید تصمیم بگیرید و یوگا متناسب با ویژگی‌های خود را انتخاب کنید.

2- مهم‌ترین تفاوت یین یوگا و یوگا ترمیمی چیست؟

یین یوگا برخلاف یوگا ترمیمی معمولا روی زمین و بدون خم کردن عضلات انجام می‌گیرد.

3- فواید یوگا ترمیمی چیست؟

مهار بهتر استرس، بهبود خواب، افزایش انرژی، بهبود آسیب‌دیدگی و برخورداری از سبک زندگی سالم‌تر ازجمله مزایا یوگا ترمیمی محسوب می‌شوند.

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *